مطالعه در فضاى استنباط (و طبعاً در درس خارج) قواعد و ضوابط ویژه‏‌اى دارد. یکى از این قواعد و ضوابط، توجه و پرداختن جدى و منضبط به اقوال فقهاست. در این‏ باره دو وضعیت در درس‏‌هاى خارج و مطالعات استنباطى مشاهده مى‌‏شود:

الف) پرداختن به اقوال و نقل آن به صورتى که غیرمنضبط و گاه افراطى: این وضعیت، فضاى درس و یا مطالعه را از اقوال پر مى‏‌کند و با بررسى فهرست‏‌وار اقوال، مجالى براى پرداختن به سایر فعالیت‌‏هاى لازم - که بدون آنها استنباط به درستى شکل نمى‏‌گیرد - باقى نمى‏‌ماند. از این نوع پرداختن مى‏‌توان به نقل قول صدفه‏‌اى، دیمى و فله‌‏اى یاد کرد
ب) نپرداختن به اقوال: اخیراً مرسوم شده است که پرداختن به اقوال کنار گذاشته مى‏شود و تنها یک یا چند قول، و عمدتاً قول فقیهى معاصر، همچون آیت ‏اللّه خویى نقل مى‏‌گردد.

در این نوشتار برآنیم که وضعیت مطلوب و اثبات درستى و ابعاد این مسئله را با طرح سه محور پى‏گیرى کنیم:
- نگاهى اجمالى به پیشینه نقل اقوال
- اهداف پرداختن به اقوال
- گروه‏‌بندى اقوال و ضوابط پرداختن به آنها . .


مقاله: روش‌شناسی اجتهاد در اقوال، فصلنامه فقه، شماره ۶۸، تابستان ۱۳۹۰
این مقاله ادامه‌دار بوده است اما ظاهرا مقالات بعدی آن منتشر نشده است؛ استاد مبلغی در کتاب درس خارج و گام‌های اجتهاد نیز به بررسی روش بررسی اقوال پرداخته‌اند.

متن کامل این مقاله را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

ادامه مطلب

استاد مبلغی: ضرورت مباحث روش شناسی در حوزه های علمیه (مصاحبه با درسگفتار)

استاد مبلغی: روش‌شناسی اجتهاد در اقوال (مقاله)

استاد خسروپناه: شکل‌گیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی

اقوال ,پرداختن ,مقاله ,نقل ,مطالعه ,اجتهاد ,به اقوال ,پرداختن به ,ادامه مطلب ,از این ,استاد مبلغی

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سایت مریم نفیسی راد بی کرونا مهمترین استراتژی های سئو وردپرس در سال 2020 محتوای سفر فاز تو فاز زغال سنگ درخشان مرآت دز فیروزه نیشابور الماسی است بسی گران گروه تولیدی بازرگانی خرمای ساغر معماری www nbpars.ir 09128380245